Термін “логістика” – не новий, а що має багатовікову історію. Історично логістика розвивалася як військове управлінське і практичне мистецтво, забезпечення військ, коригування дислокації армії і обслуговування транспортом. Причому, ідентичне розуміння логістики, як військового мистецтва, було властиво і Римській імперії, і Візантійською. Але під логістикою розглядалися також і область певних розрахунків, і правила розосередження продовольства, при цьому, державні контролери мали статус логістів.
Найбільший розвиток логістики, її засадничих принципів спостерігалося при другій світовій війні, коли американська армія, розміщена в Європі, гостро потребувала забезпечення матеріально-технічними засобами.
Як формувалася логістика в наші дні
Сьогодні логістика – ціла наука, що охоплює управління і контроль за потоками, людськими, інформаційними, матеріальними з метою їх максимальної оптимізації. Для цього продумуються раціональні управлінські методи із задіюванням усіх необхідних для цього інструментів організації, і все для зниження трудових і матеріальних витрат. Отже, якщо історично логістика розвивалася як військове мистецтво, то сьогодні придбала дещо іншу властивість і розуміння.
Чинники формування логістики у сучасному світі
В ході поступального логістичного розвитку визначилися пріоритетні чинники:
- ускладнення існуючого на сьогодні комплексу ринкових стосунків, що включає і вдосконалення наявних положень до характеристик розподільного процесу;
- формування на основі наявних – новітніх систем на виробництві, що характеризуються особливою гнучкістю;
Безумовно, формування цих чинників неможливе було б без певного зовнішнього впливу. Наприклад, перехід від ринку продавців до сформованого купівельного ринку, що в стратегії виробництва і механізмах руху товару зажадало істотних коригувань.
Змінилася і політика збуту, якщо в доперехідний період усі організації обсяг свого виробництва підлаштовували під конкретний об’єм збуту, то сьогодні в умовах ринкового перенасичення різними приписами виникла необхідність в створенні інноваційних виробничих програм, насущність яких обумовлена об’ємом і структурою ринкового попиту.
Гостра конкуренція між фірмами, компаніями змусила їх пристосовуватися до інтересів клієнтів, приймати їх умови, що природно не могло не відбитися сприятливим чином на підвищенні якості обслуговування. Це власне і пояснює, як з’явилася логістика в такій якості.
Не можна не відмітити і дуже хитромудру систему зв’язків, що утворилися, між об’єктами ринку, що зажадало певних переміщень у формуванні процесів постачання і збуту, удосконалення конкретних напрямів руху товару.
Нововведенням виявилося впровадження роботів на заміну стандартних конвеєрів, що дозволило заощадити живі ресурси і сформувати виробничі структури, в яких виробництво незначних партій виявлялося б завжди рентабельним. Видався і реальний шанс для великих підприємств трансформувати виробничий процес з масового на дрібносерійний з найменшими фактичними витратами. Підприємства ж з малими об’ємами змогли підвищити свою конкурентоспроможність.
Відпала і необхідність при виробництві незначних партій у великих приміщеннях для складів, але при цьому, виникла насущна проблема в їх транспортуванні, такими ж незначними партіями, але в жорсткий часовий період. Витрати при цьому на вантажоперевезення якщо і зросли, то перекрилися значною мірою за рахунок зниження саме складських витрат.
Сьогоднішнє тривале формування логістичної концепції посилюється постійним розглядом нових теорій систем і можливих компромісів, удосконалення НТП, уніфікації правил і встановлених норм по товарному постачанню і іншими чинниками, тісно з ними пов’язаними.